Co to jest E-commerce?
E commerce jako pojęcie ukształtowało się stosunkowo niedawno na fali informatyzacji społeczeństwa i ciągłego zwiększania się dostępu do sieci internetowej. Coraz większy dostęp do internetu spowodował zwiększenie się zaufania do tego konkretnego sposobu komunikacji a co za tym idzie rozwoju E handlu. E-commerce odporny jest mi.n na zawirowania w prawie dotyczące handlu, ograniczenie czasu jakim dysponują klienci, ograniczenie widoczności sklepu do jedynie witryny sklepowej. E-commerce to nowe podejście do handlu, które gwałtownie reaguje na zmiany w trendach, dopasowuje się pod konkretnych klientów, oraz nie pochłania za sobą tak dużo kapitału.
Różnice zachodzące między zwykłym handlem a e-handlem
E-commerce
- Duże nakłady na reklamę w internecie
- Koszty na domenę internetową i serwer
- Koszty magazynowania towaru
- Koszty związane ze stworzeniem i utrzymaniem strony
- Działalność 24/7
Klasyczny handel
- Niskie nakład na reklamę internetową
- Koszty pomieszczenia sklepowego
- Koszty związane z przygotowaniem lokalu do sprzedaży
- Działalność w godzinach największej aktywności klientów
E-commerce zyskuje nad klasycznym handlem zwłaszcza w okresie świątecznym, kiedy klienci szukają wyjątkowych okazji które e-commerce zapewnia. Możliwość przeprowadzenia zakupów nawet w nocy jest bardzo wygodna i wiele klientów sklepów korzysta z niej kiedy jest w stanie. Ponadto dzięki zmniejszonym kosztom jakie ponosi się w e-handlu firmy zyskują kolejną możliwość obniżenia ceny i przejęcia klientów sklepów stacjonarnych.
Czy obecnie e-commerce jest rynkiem nasyconym?
E-commerce to zespół rynków, które obecnie na fali nowych trendów rozwijały się bardzo szybko, co jednak zamknęło niejako drogę do nowych pomysłów, które mogły by wejść na rynek. Obecnie funkcjonuje tak dużo sklepów w segmencie e-commerce że trudno jest wybić się ze sklepem, który nie ma jasno określonych celów i rynku docelowego. W obecnej sytuacji rynkowej jedynie specjalizacja sprzedawanego asortymentu może pomóc w dynamicznym wejściu na rynek. Sklepy internetowe skierowane na konkretny rynek np. części samochodowych jest w stanie mocno spersonalizować swoją reklamę w internecie i dotrzeć do znacznie większej liczby odbiorców. Ważne jest na początku działalności stworzyć profil klienta do którego będziemy trafiać.
Podobnie jak w przypadku normalnego handlu, e-handel ulega ciągłym przemianom dzięki zmiennym trendom modowym, co prawie zawsze pozostawia furtkę dla nowych graczy na tym dynamicznie zmieniającym się rynku. Jeżeli chcemy otworzyć sklep internetowy to powinniśmy przygotować się na to jaki model sprzedaży będziemy prowadzić. Model sprzedaży może być oparty czysto sklep internetowy, lub sklep mieszany. Sklep mieszany charakteryzuje się przede wszystkim możliwością zakupu w internecie, oraz odbioru w punkcie stacjonarnym. Sklepy mieszane są bardzo wygodne jeżeli osoba, która z nich korzysta posiada blisko punkt odbioru.
Podsumowanie
E-commerce rozwijał się prężnie przez kilkanaście lat od wejścia do powszechnego użytku internetu, jednak z biegiem lat stał się wyjątkowo ciasnym miejscem. Obecnie e-commerce wita nowych przedsiębiorców, jednak już nie tak ochoczo jak miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Aby przetrwać na zmiennym rynku sprzedaży internetowej należy przede wszystkim wyspecjalizować profil naszego sklepu, dzięki temu również profil naszego klienta będzie stały. Stały profil klienta i charakterystyka asortymentu pozwalają zbudować bardzo dobrą pozycję rynkową.